Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2011

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ Ε-65


Σύµφωνα µε πληροφορίες µία ακόµη ισπανική εταιρεία η Dragato A.E., που συµµετέχει στην κοινοπραξία «Hellenic Autopistas», µαζί µε τις εταιρίες Cintra SA, Γεκ Α.Ε. και Τέρνα Α.Ε. ετοιµάζει τις βαλίτσες της για να αποχωρήσει από το έργο. Η κύρια αιτία απ’ ό, τι φαίνεται είναι η αδυναµία του ελληνικού κράτους στην εξόφληση της δικής του συµµετοχής στο έργο όπως προβλέπει η σύµβαση. Τον Αύγουστο του 2010 είχε αποχωρήσει για τον ίδιο λόγο η επίσης ισπανική εταιρία Ferrovial. Η Dragato είχε αναλάβει να κατασκευάσει το τµήµα του αυτοκινητοδρόµου από τα Τρίκαλα µέχρι την Παναγιά, τη σύνδεση δηλαδή του Ε65 µε την Εγνατία οδό.

Την περασµένη Τετάρτη ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός επισκέφθηκε στη Ράξα το τµήµα του Ε-65. Σε σχετικές του δηλώσεις ο κ. Αγοραστός τόνισε ότι «αυτή τη στιγµή συνεχίζονται τα έργα µε µικρούς ρυθµούς [...] θα θέσω το θέµα στον Υπουργό τον κ. Ρέππα προκειµένου να βρεθεί µια λύση όσον αφορά το οικονοµικό. Μέσα από το διάλογο πιστεύω ότι µπορεί να βρεθεί λύση προκειµένου το έργο να συνεχιστεί και να µπορέσει να ολοκληρωθεί µέσα σε σύντοµο χρονικό διάστηµα». Τα προβλήµατα γνωστά: Ελλείψεις χρηµατοδοτήσεων, αφού οι τράπεζες έχουν σφίξει την κάνουλα ροής χρηµάτων, αλλά και µία χρόνια παθογένεια που κυνηγά τα µεγάλα έργα: οι απαλλοτριώσεις που οφείλει να κάνει το κράτος και ποτέ δεν κάνει στην ώρα τους.

Από τις πρόσφατες δηλώσεις των εκπροσώπων των κοινοπραξιών τόσο η Ιόνια οδός όσο και ο Ε65 θα πάρουν παράταση προθεσµίας παράδοσης κατά τουλάχιστον δύο έτη. Και αυτό είναι το αισιόδοξο σενάριο. Για τον Ε65 οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων έχουν ξεπεράσει τα δύο χρόνια που σύµφωνα µε το συµβατικό χρονοδιάγραµµα, θα έπρεπε να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2013 µέχρι τα µέσα του 2014. Οι συµβάσεις των αυτοκινητοδρόµων υπεγράφησαν το 2007 και οι παραχωρήσεις ξεκίνησαν, σχεδόν ταυτόχρονα, το 2008.

Ειδικά προβλήματα
Στον αυτοκινητόδροµο που θα συνδέσει τη Λαµία µε τα Ιωάννινα έχει ολοκληρωθεί το 80,48% των απαραίτητων απαλλοτριώσεων. Ωστόσο, όπως έχει τονίσει πρόσφατα ο διευθύνων σύµβουλος της εταιρείας Κεντρική Οδός, Rufino Del Rio, το συγκεκριµένο έργο αντιµετωπίζει δύο ειδικά προβλήµατα:
Πρώτον, στο ένα τέταρτο του άξονα (στα 37 από τα 174 χλµ.) δεν µπορούν να προχωρήσουν οι εργασίες, καθώς το Συµβούλιο της Επικρατείας έχει διατάξει προσωρινή αναστολή εργασιών από τον Ιούνιο του 2010. Η δικάσιµος έχει οριστεί στις 16 Νοεµβρίου του 2011. Όπως ανέφερε ο κ. Del Rio, η εταιρεία έχει προτείνει να γίνει αλλαγή χάραξης. Στην περίπτωση αυτή είναι σίγουρο ότι η κατασκευή του τελευταίου αυτού κοµµατιού θα µετατεθεί για το µέλλον, προκειµένου να γίνουν όλες οι απαραίτητες µελέτες.
Το δεύτερο πρόβληµα που αντιµετωπίζει το έργο αφορά το τµήµα Σκάρφειας-Ραχών στο Μαλιακό, το οποίο κατασκευάζεται ως δηµόσιο έργο και θα έπρεπε να έχει παραδοθεί από τον Σεπτέµβριο του 2009. Ωστόσο, οι εργασίες έχουν σταµατήσει εδώ και 3 χρόνια. Όσον αφορά το θέµα των παραδρόµων, η κατασκευή τους ανατέθηκε στην Κεντρική Οδό.

Φεύγουν και από την Ιόνια οδό
Από την περασµένη Παρασκευή έχει ξεκινήσει η αποχώρηση εργοταξίων των εταιριών και από την Ιόνια οδό. Ήδη σε πάνω από 300 εργαζόµενους στην Ήπειρο έχει δοθεί υποχρωτική άδεια. Στην Ιόνια Οδό τον Δεκέµβριο του 2010 είχε απαλλοτριωθεί το 50% των εκτάσεων. Το µόνο στοιχείο που ανακοίνωσε ο κ. Del Rio για την πρόοδο του έργου είναι ότι υπάρχει µεγάλο πρόβληµα µε τη µεταφορά των δικτύων κοινής ωφελείας (κυρίως µε τις κολώνες της ΔΕΗ), θέµα για το οποίο έχουν καταβληθεί ήδη 400.000 ευρώ. Οι διαπραγµατεύσεις βεβαίως  µεταξύ υπουργείου Υποδοµών, κοινοπραξιών και τραπεζών συνεχίζονται. Ωστόσο σύµφωνα µε εκτιµήσεις αν δεν δοθεί λύση µέσα στις επόµενες εβδοµάδες, τα έργα παραχώρησης κινδυνεύουν µε ολική κατάρρευση. Οι τράπεζες που συµµετέχουν στις συζητήσεις έχουν αναστείλει τη χρηµατοδότηση και απειλούν να προχωρήσουν άµεσα σε επίσηµη καταγγελία των συµβάσεων, αν δεν τους υποβληθούν επικαιροποιηµένα και βιώσιµα επιχειρηµατικά σχέδια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου