Ενα μεγάλο φαγοπότι αναθέσεων που στήθηκαν, όπως φαίνεται, με συνεννοήσεις μεταξύ μελετητών και εργοληπτικών εταιρειών σχεδόν σε όλη τη χώρα, ζημιώνοντας το Ελληνικό Δημόσιο, ερευνούν οι Αρχές ξεσκονίζοντας τις καταγγελίες για εργολαβίες ύδρευσης και αποχέτευσης συνολικού ύψους 225 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα πανίσχυρο σύστημα το οποίο εμφανίζεται να διατηρεί ισχυρές προσβάσεις και υψηλές διασυνδέσεις με κορυφαία στελέχη που διαχειρίζονται πόρους του ΕΣΠΑ και το οποίο συμπληρώνει το παζλ του καρτέλ που διερευνούν οι Αρχές στις κατασκευές.
Το δίκτυο αυτό που δρούσε από το 2011 και φαίνεται να επανακάμπτει σε νέα μεγάλα έργα εμφανίζεται να μοιράζει έργα σε δύο κυρίως μελετητικά γραφεία στην Αθήνα και την Πάτρα και να έχει καρπωθεί την τελευταία τριετία πάνω από 10 εκατ. ευρώ για μελέτες και υπηρεσίες τεχνικού συμβούλου σε περίπου 37 εργολαβίες ύδρευσης και επεξεργασίας λυμάτων στην Αττική, στην Πελοπόννησο, στη Χαλκιδική, στην Αιτωλοακαρνανία κ.α. που προκηρύχθηκαν ή βρίσκονται σε εξέλιξη.
Σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα και τις καταγγελίες που διερευνώνται από τις Αρχές, το σύστημα συγκροτούν μεσαία μελετητικά γραφεία με πρωταγωνιστές το Sigma με έδρα την Πάτρα και το Hydroment-Alkoplan με έδρα την Αθήνα. Τον χορό συμπληρώνουν τρεις εκλεκτές εργοληπτικές εταιρείες στις οποίες ανατίθενται τα έργα με πολύ μεγάλες εκπτώσεις και οι αναθέτουσες αρχές (δήμοι, περιφέρειες, Δημοτικές Επιχειρήσεις Υδρευσης -Αποχέτευσης - ΔΕΥΑ) μαζί με τις επιτροπές διαγωνισμών που βρίσκονται σε πλήρη σύμπραξη με τις εταιρείες και που χωρίς αυτές το καρτέλ θα ήταν αδύνατον να εξαπλωθεί και να επιβιώσει.
Πώς έδρασαν
Στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ η δράση των γραφείων μελετών δεν ήταν άγνωστη καθώς οι ενέργειες ήταν συντονισμένες: καθοδηγούσαν και κατηύθυναν τους δήμους για συγκεκριμένα έργα, υποβάλλοντας με την εύνοια του ΕΠΠΕΡΑΑ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη) προτάσεις για μελέτες και υπηρεσίες τεχνικού συμβούλου προς χρηματοδότηση - τις περισσότερες φορές για ανώριμα έργα. Οι ίδιοι, αφού εγκρινόταν η χρηματοδότηση των έργων, αναλάμβαναν και τις μελέτες. Αρμόδιες πηγές τοποθετούν χρονικά τη διαδικασία της ένταξης των μελετών στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ κατά την περίοδο της θητείας στο ΥΠΕΚΑ του κ. Γιώργου Παπακωνσταντίνου, υποστηρίζουν όμως ότι οι αδιαφανείς διαδικασίες και οι απευθείας αναθέσεις στο ΕΠΠΕΡΑΑ συνεχίστηκαν και μετέπειτα. Είναι χαρακτηριστικό ότι χωρίς διαγωνισμούς έγιναν από τον Οκτώβριο του 2012 μέχρι σήμερα πάνω από 10 απευθείας αναθέσεις σε επίπεδο υπηρεσιών συμβούλου που ξεπερνούν συνολικά τα 120.000 ευρώ.
Η μεθόδευση των μελετητών
Η μεθόδευση αλλά και οι συνεννοήσεις των μελετητικών γραφείων έχουν προκαλέσει βροχή ενστάσεων και καταγγελιών από γραφεία της Αθήνας και της Πάτρας, με αποτέλεσμα τις παρεμβάσεις και τους ελέγχους του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, του Σώματος Επιθεωρητών Δημοσίων Εργων, της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ακόμη και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Καταπολέμηση της Απάτης (OLAF). Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι οι έλεγχοι των Αρχών επεκτείνονται και στην Εγνατία Α.Ε., η οποία παρέχει υπηρεσίες συμβούλου σε δήμους για αντίστοιχα έργα και η οποία φαίνεται να έχει μπει στο μικροσκόπιο των καταγγελιών. Οι μεθοδεύσεις των μελετητών για να κερδίζουν τα έργα είναι ευρηματικές. Στις δουλειές κατέβαιναν ξεχωριστά και ο ένας έκανε πλάτες στον άλλον. Το ένα γραφείο υπέβαλε συνήθως μια ανεξάρτητη τεχνική προσφορά με υπερβολικά χαμηλή έκπτωση (έως και 90%), με αποτέλεσμα να βαθμολογείται πολύ χαμηλά ώστε να μην μπορεί να αναλάβει τη μελέτη. Μέσω ειδικού αλγόριθμου που ισχύει για τα έργα η μελέτη κατέληγε στο «συνεργαζόμενο» γραφείο μελετών, που συμπτωματικά ειχε πάρει την υψηλότερη βαθμολογία και ειχε προσφέρει την καλύτερη αμοιβή!
Οι υποψίες για καρτέλ έγιναν σοβαρές ενδείξεις από τον Ιούνιο του 2011, όταν προκηρύχθηκε σειρά μελετών που χρηματοδοτήθηκαν από το ΕΠΠΕΡΑΑ στην περιοχή της Δυτικής Ελλάδας, όπου διαπιστώθηκαν μεγάλες παρατυπίες στη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης. Σύμφωνα με τις καταγγελίες, στα έργα του Δήμου Αγρινίου και της ΔΕΥΑ Πάτρας παρατηρήθηκε υπερκοστολόγηση αμοιβών για την υδραυλική μελέτη με την προσθήκη μη επιλέξιμων δαπανών και επιβάρυνση της τάξης των 80.000-100.000 ευρώ για κάθε μελέτη. Οι προκηρύξεις που ήταν, ως φαίνεται, στα μέτρα των μελετητών συνεχίζονταν με αυθαίρετες μειώσεις σε αμοιβές άλλων ειδικοτήτων (τοπογραφικά, περιβαλλοντικά) ώστε να γίνει προσαρμογή στις τάξεις μελετητικών πτυχίων που τους βόλευαν, ενώ υπήρξαν πανομοιότητα κείμενα στα τεύχη δημοπράτησης που αποκαλύπτουν ότι ο συγγραφέας ήταν ο ίδιος
Πηγή: nevmoney.gr
Το δίκτυο αυτό που δρούσε από το 2011 και φαίνεται να επανακάμπτει σε νέα μεγάλα έργα εμφανίζεται να μοιράζει έργα σε δύο κυρίως μελετητικά γραφεία στην Αθήνα και την Πάτρα και να έχει καρπωθεί την τελευταία τριετία πάνω από 10 εκατ. ευρώ για μελέτες και υπηρεσίες τεχνικού συμβούλου σε περίπου 37 εργολαβίες ύδρευσης και επεξεργασίας λυμάτων στην Αττική, στην Πελοπόννησο, στη Χαλκιδική, στην Αιτωλοακαρνανία κ.α. που προκηρύχθηκαν ή βρίσκονται σε εξέλιξη.
Σύμφωνα με τα επίσημα έγγραφα και τις καταγγελίες που διερευνώνται από τις Αρχές, το σύστημα συγκροτούν μεσαία μελετητικά γραφεία με πρωταγωνιστές το Sigma με έδρα την Πάτρα και το Hydroment-Alkoplan με έδρα την Αθήνα. Τον χορό συμπληρώνουν τρεις εκλεκτές εργοληπτικές εταιρείες στις οποίες ανατίθενται τα έργα με πολύ μεγάλες εκπτώσεις και οι αναθέτουσες αρχές (δήμοι, περιφέρειες, Δημοτικές Επιχειρήσεις Υδρευσης -Αποχέτευσης - ΔΕΥΑ) μαζί με τις επιτροπές διαγωνισμών που βρίσκονται σε πλήρη σύμπραξη με τις εταιρείες και που χωρίς αυτές το καρτέλ θα ήταν αδύνατον να εξαπλωθεί και να επιβιώσει.
Πώς έδρασαν
Στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ η δράση των γραφείων μελετών δεν ήταν άγνωστη καθώς οι ενέργειες ήταν συντονισμένες: καθοδηγούσαν και κατηύθυναν τους δήμους για συγκεκριμένα έργα, υποβάλλοντας με την εύνοια του ΕΠΠΕΡΑΑ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη) προτάσεις για μελέτες και υπηρεσίες τεχνικού συμβούλου προς χρηματοδότηση - τις περισσότερες φορές για ανώριμα έργα. Οι ίδιοι, αφού εγκρινόταν η χρηματοδότηση των έργων, αναλάμβαναν και τις μελέτες. Αρμόδιες πηγές τοποθετούν χρονικά τη διαδικασία της ένταξης των μελετών στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ κατά την περίοδο της θητείας στο ΥΠΕΚΑ του κ. Γιώργου Παπακωνσταντίνου, υποστηρίζουν όμως ότι οι αδιαφανείς διαδικασίες και οι απευθείας αναθέσεις στο ΕΠΠΕΡΑΑ συνεχίστηκαν και μετέπειτα. Είναι χαρακτηριστικό ότι χωρίς διαγωνισμούς έγιναν από τον Οκτώβριο του 2012 μέχρι σήμερα πάνω από 10 απευθείας αναθέσεις σε επίπεδο υπηρεσιών συμβούλου που ξεπερνούν συνολικά τα 120.000 ευρώ.
Η μεθόδευση των μελετητών
Η μεθόδευση αλλά και οι συνεννοήσεις των μελετητικών γραφείων έχουν προκαλέσει βροχή ενστάσεων και καταγγελιών από γραφεία της Αθήνας και της Πάτρας, με αποτέλεσμα τις παρεμβάσεις και τους ελέγχους του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, του Σώματος Επιθεωρητών Δημοσίων Εργων, της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ακόμη και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Καταπολέμηση της Απάτης (OLAF). Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι οι έλεγχοι των Αρχών επεκτείνονται και στην Εγνατία Α.Ε., η οποία παρέχει υπηρεσίες συμβούλου σε δήμους για αντίστοιχα έργα και η οποία φαίνεται να έχει μπει στο μικροσκόπιο των καταγγελιών. Οι μεθοδεύσεις των μελετητών για να κερδίζουν τα έργα είναι ευρηματικές. Στις δουλειές κατέβαιναν ξεχωριστά και ο ένας έκανε πλάτες στον άλλον. Το ένα γραφείο υπέβαλε συνήθως μια ανεξάρτητη τεχνική προσφορά με υπερβολικά χαμηλή έκπτωση (έως και 90%), με αποτέλεσμα να βαθμολογείται πολύ χαμηλά ώστε να μην μπορεί να αναλάβει τη μελέτη. Μέσω ειδικού αλγόριθμου που ισχύει για τα έργα η μελέτη κατέληγε στο «συνεργαζόμενο» γραφείο μελετών, που συμπτωματικά ειχε πάρει την υψηλότερη βαθμολογία και ειχε προσφέρει την καλύτερη αμοιβή!
Οι υποψίες για καρτέλ έγιναν σοβαρές ενδείξεις από τον Ιούνιο του 2011, όταν προκηρύχθηκε σειρά μελετών που χρηματοδοτήθηκαν από το ΕΠΠΕΡΑΑ στην περιοχή της Δυτικής Ελλάδας, όπου διαπιστώθηκαν μεγάλες παρατυπίες στη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης. Σύμφωνα με τις καταγγελίες, στα έργα του Δήμου Αγρινίου και της ΔΕΥΑ Πάτρας παρατηρήθηκε υπερκοστολόγηση αμοιβών για την υδραυλική μελέτη με την προσθήκη μη επιλέξιμων δαπανών και επιβάρυνση της τάξης των 80.000-100.000 ευρώ για κάθε μελέτη. Οι προκηρύξεις που ήταν, ως φαίνεται, στα μέτρα των μελετητών συνεχίζονταν με αυθαίρετες μειώσεις σε αμοιβές άλλων ειδικοτήτων (τοπογραφικά, περιβαλλοντικά) ώστε να γίνει προσαρμογή στις τάξεις μελετητικών πτυχίων που τους βόλευαν, ενώ υπήρξαν πανομοιότητα κείμενα στα τεύχη δημοπράτησης που αποκαλύπτουν ότι ο συγγραφέας ήταν ο ίδιος
Πηγή: nevmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου