Φόβο ότι οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες αποκλείονται από τις μεγάλες εργολαβίες ύψους 1,5 δισ. ευρώ που φέρνει η ελληνική αλλά και η αλβανική διαδρομή του αγωγού φυσικού αερίου TAP εκφράζουν εκπρόσωποι του κατασκευαστικού κλάδου, που βλέπουν να παραγκωνίζεται ο ρόλος τους, προκαλώντας την αντίδραση της κυβέρνησης που επιχειρεί να μεγιστοποιήσει τα οφέλη που θα προσδώσει το κολοσσιαίο έργο στις ελληνικές επιχειρήσεις. Το τελευταίο διάστημα στελέχη της κοινοπραξίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό έχουν διαμηνύσει ότι το εγχώριο δυναμικό του τεχνικού κλάδου δεν διαθέτει τις προδιαγραφές που απαιτεί το κατασκευαστικό κομμάτι του TAP, γι’ αυτό και θα περιοριστεί σε ρόλο υπεργολάβου αλλά και στα έργα οδοποιίας. Οι επικεφαλής του Τrans Adriatic Pipeline έχουν αναφερθεί σε 15 μεγάλες συμβάσεις και υπεργολαβίες για την κατασκευή του έργου μήκους 863 χιλιομέτρων από τους Κήπους του Εβρου μέχρι την Ιταλία. Η διαδρομή του αγωγού στην Ελλάδα θα είναι μήκους περίπου 550 χλμ. και άνω των 200 χλμ. στην Αλβανία δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για χρυσές δουλειές στον κατασκευαστικό τομέα.
Οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες που έχουν την πείρα από ανάλογα μεγάλα έργα στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική δηλώνουν ότι επί του παρόντος δεν υπάρχει καμία προσέγγιση για τον αγωγό, ενώ χαρακτηρίζουν «πολύ πρώιμο στάδιο» όλη την προετοιμασία που έχει γίνει. Δεν κρύβουν μάλιστα την ανησυχία τους για τις προθέσεις του γερμανικού ομίλου της ENT (E.ON - New Build and Technology), που είναι ο διαχειριστής του αγωγού για τα έργα που θα γίνουν στην Ελλάδα και την Αλβανία καθώς, όπως έλεγε πρόσφατα στέλεχος της J&P Αβαξ, «οι προδιαγραφές του έργου βγαίνουν μόνο για ξανθά μαλλιά και γαλάζια μάτια», αφήνοντας σαφείς υπαινιγμούς για τον τρόπο που θα μοιραστεί η μεγάλη πίτα. Για παράδειγμα, φέρεται να τίθεται ως τεχνική προϋπόθεση η εμπειρία στη συγκόλληση 1.000 χλμ. αγωγών πάχους 48 ιντσών, την οποία δεν διαθέτει καμία ελληνική τεχνική εταιρεία. Για τον λόγο αυτό οι Ελληνες εργολάβοι κρατούν επί του παρόντος μικρό καλάθι για τα έργα που θα συνοδεύσουν τη διέλευση του αγωγού στην Ελλάδα. Υποστηρίζουν ότι οι αποφάσεις θα ληφθούν από τους βασικούς μετόχους του έργου (ΒP, SOCAR, Statoil, Fluxys, Total, E.ON, Axpo), αν και τονίζουν ότι όπου υπάρχουν υψηλές απαιτήσεις μπορούν να αναζητήσουν τη συνεργασία ξένων οίκων. Για τις υποδομές επί αλβανικού εδάφους φαβορί φέρεται ο παλαιστινιακός διεθνής κολοσσός της CCC (Consolidated Contractors Company) με έδρα την Αθήνα, αλλά με ένα ειδικό νομικό καθεστώς που δεν της επιτρέπει να αναλαμβάνει έργα στην Ελλάδα. Πρόκειται για μια εταιρεία με τεράστιο διεθνές εκτόπισμα που ελέγχει το 30% της παγκόσμιας αγοράς σε έργα φυσικού αερίου και η οποία πρόσφατα ολοκλήρωσε το μεγαλύτερο έργο υγροποίησης φυσικού αερίου (LNG) στο Κατάρ. Η κατασκευή του TAP αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο 2015, καθώς στόχος είναι στο τέλος του 2019 ο αγωγός να μεταφέρει τις πρώτες ποσότητες φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ελλάδα.
Οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες που έχουν την πείρα από ανάλογα μεγάλα έργα στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική δηλώνουν ότι επί του παρόντος δεν υπάρχει καμία προσέγγιση για τον αγωγό, ενώ χαρακτηρίζουν «πολύ πρώιμο στάδιο» όλη την προετοιμασία που έχει γίνει. Δεν κρύβουν μάλιστα την ανησυχία τους για τις προθέσεις του γερμανικού ομίλου της ENT (E.ON - New Build and Technology), που είναι ο διαχειριστής του αγωγού για τα έργα που θα γίνουν στην Ελλάδα και την Αλβανία καθώς, όπως έλεγε πρόσφατα στέλεχος της J&P Αβαξ, «οι προδιαγραφές του έργου βγαίνουν μόνο για ξανθά μαλλιά και γαλάζια μάτια», αφήνοντας σαφείς υπαινιγμούς για τον τρόπο που θα μοιραστεί η μεγάλη πίτα. Για παράδειγμα, φέρεται να τίθεται ως τεχνική προϋπόθεση η εμπειρία στη συγκόλληση 1.000 χλμ. αγωγών πάχους 48 ιντσών, την οποία δεν διαθέτει καμία ελληνική τεχνική εταιρεία. Για τον λόγο αυτό οι Ελληνες εργολάβοι κρατούν επί του παρόντος μικρό καλάθι για τα έργα που θα συνοδεύσουν τη διέλευση του αγωγού στην Ελλάδα. Υποστηρίζουν ότι οι αποφάσεις θα ληφθούν από τους βασικούς μετόχους του έργου (ΒP, SOCAR, Statoil, Fluxys, Total, E.ON, Axpo), αν και τονίζουν ότι όπου υπάρχουν υψηλές απαιτήσεις μπορούν να αναζητήσουν τη συνεργασία ξένων οίκων. Για τις υποδομές επί αλβανικού εδάφους φαβορί φέρεται ο παλαιστινιακός διεθνής κολοσσός της CCC (Consolidated Contractors Company) με έδρα την Αθήνα, αλλά με ένα ειδικό νομικό καθεστώς που δεν της επιτρέπει να αναλαμβάνει έργα στην Ελλάδα. Πρόκειται για μια εταιρεία με τεράστιο διεθνές εκτόπισμα που ελέγχει το 30% της παγκόσμιας αγοράς σε έργα φυσικού αερίου και η οποία πρόσφατα ολοκλήρωσε το μεγαλύτερο έργο υγροποίησης φυσικού αερίου (LNG) στο Κατάρ. Η κατασκευή του TAP αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο 2015, καθώς στόχος είναι στο τέλος του 2019 ο αγωγός να μεταφέρει τις πρώτες ποσότητες φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ελλάδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου