Με νέα τροπολογία, που αναμένεται να κατατεθεί εντός των ημερών στη Βουλή, θα δίνεται νέα παράταση στην ένταξη των διαγωνισμών δημόσιων έργων στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ), εν μέσω διαμάχης μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.
Τα δημόσια έργα είχαν εξαιρεθεί από το ΕΣΗΔΗΣ και είχε δοθεί παράταση μέχρι τις 18 Απριλίου, ώστε να αναπτυχθεί το σύστημα για την πραγματοποίηση των ηλεκτρονικών διαγωνισμών. Το σύστημα αναπτύχθηκε, αλλά δεν κατέστη δυνατό να τεθεί σε λειτουργία εν μέσω ενστάσεων από το Υπουργείο Υποδομών και τις τεχνικές εταιρείες.
Σημειώνεται πως με βάση τη σχετική νομοθεσία για τις κρατικές προμήθειες είναι υποχρεωτική η διενέργεια ηλεκτρονικών διαγωνισμών μέσω του ΕΣΗΔΗΣ. Τα δημόσια έργα εξαιρέθηκαν, «προκειμένου να προσαρμοστούν οι φορείς και το ηλεκτρονικό σύστημα στις αυξημένες απαιτήσεις των τεχνικών έργων και να ολοκληρωθεί η εκπαίδευση του προσωπικού».
Υπενθυμίζεται πως η πλήρης εφαρμογή του νέου καθεστώτος για τις δημόσιες συμβάσεις και τους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς σέρνεται από το 2013. Τότε, με τον πρώτο νόμο για τις κρατικές προμήθειες (στον οποίο είχαν ξεχάσει να ενσωματώσουν κοινοτικές οδηγίες, με αποτέλεσμα να ξαναγραφτεί και να ξαναψηφιστεί από την πρώτη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ), προβλεπόταν ως καταληκτική ημερομηνία για την ηλεκτρονική διενέργεια όλων των διαγωνισμών από όλους τους φορείς η 1η Οκτωβρίου 2015, ανεξάρτητα αν αφορούν προμήθειες αγαθών, νοσοκομεία ή δημόσια έργα κ.λπ.
Σχεδόν δύο χρόνια μετά, το Υπουργείο Υποδομών και η Γενική Γραμματεία Εμπορίου διαγκωνίζονται για τις αδυναμίες του τεχνολογικού συστήματος και τους μήνες της νέας παράτασης. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη Γενική Γραμματεία προτείνουν δίμηνη παράταση, ενώ στο Υπουργείο Υποδομών θέλουν τουλάχιστον πεντάμηνη. Με το υπουργείο φαίνεται πως τάσσονται και οι διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών, οι οποίες ζητούν από την πρώτη στιγμή την εφαρμογή των ηλεκτρονικών διαγωνισμών.
Ο πρόεδρος του εργοληπτικού συνδέσμου ΣΑΤΕ, που εκπροσωπεί τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας, Ζαχαρίας Αθουσάκης, υποστηρίζει στο Euro2day.gr πως θα χρειαστούν μήνες προκειμένου να εκπαιδευθούν οι χρήστες των αναθετουσών αρχών στο νέο σύστημα. Ταυτόχρονα θα χρειαστεί χρόνος για την προσαρμογή και των εταιρειών στα νέα δεδομένα.
Ο ίδιος επικαλείται επιστολή του Δ.Σ. του ΣΑΤΕ προς τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου στις 10 Απριλίου, στην οποία αναφερόταν πως «δέκα ημέρες πριν την εφαρμογή του συστήματος δεν έχετε ανακοινώσει ούτε καν κάποια δοκιμαστική εκδοχή τους, δεν έχετε ενημερώσει με κανέναν τρόπο για τα χαρακτηριστικά της (σ.σ. της τεχνολογικής πλατφόρμας) και δεν έχετε εντέλει καταφέρει να προσαρμόσετε/αναπτύξετε μέσω της ανωτέρω αναφερόμενης επέκτασης σύμβασης».
Ο κ. Αθουσάκης επισημαίνει πως διαχρονικά ο ΣΑΤΕ θεωρεί πως μέσω των ηλεκτρονικών διαγωνισμών θα ικανοποιηθεί το αίτημα περιορισμού της γραφειοκρατίας και ενίσχυσης της διαφάνειας και του ανταγωνισμού στη δημοπράτηση των δημόσιων έργων.
Προσθέτει, όμως, πως βασική προϋπόθεση είναι η μετάβαση σε ηλεκτρονική μορφή όλων των φάσεων και πληροφοριών ενός έργου -σχεδιασμού, μελέτης, δημοπράτησης, ανάθεσης, εκτέλεσης, επίβλεψης της κατασκευής, αλλά και τήρησης της ταυτότητας του έργου, του Μητρώου Κατασκευαστών, όπως και του Παρατηρητηρίου Τιμών.
Τα δημόσια έργα είχαν εξαιρεθεί από το ΕΣΗΔΗΣ και είχε δοθεί παράταση μέχρι τις 18 Απριλίου, ώστε να αναπτυχθεί το σύστημα για την πραγματοποίηση των ηλεκτρονικών διαγωνισμών. Το σύστημα αναπτύχθηκε, αλλά δεν κατέστη δυνατό να τεθεί σε λειτουργία εν μέσω ενστάσεων από το Υπουργείο Υποδομών και τις τεχνικές εταιρείες.
Σημειώνεται πως με βάση τη σχετική νομοθεσία για τις κρατικές προμήθειες είναι υποχρεωτική η διενέργεια ηλεκτρονικών διαγωνισμών μέσω του ΕΣΗΔΗΣ. Τα δημόσια έργα εξαιρέθηκαν, «προκειμένου να προσαρμοστούν οι φορείς και το ηλεκτρονικό σύστημα στις αυξημένες απαιτήσεις των τεχνικών έργων και να ολοκληρωθεί η εκπαίδευση του προσωπικού».
Υπενθυμίζεται πως η πλήρης εφαρμογή του νέου καθεστώτος για τις δημόσιες συμβάσεις και τους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς σέρνεται από το 2013. Τότε, με τον πρώτο νόμο για τις κρατικές προμήθειες (στον οποίο είχαν ξεχάσει να ενσωματώσουν κοινοτικές οδηγίες, με αποτέλεσμα να ξαναγραφτεί και να ξαναψηφιστεί από την πρώτη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ), προβλεπόταν ως καταληκτική ημερομηνία για την ηλεκτρονική διενέργεια όλων των διαγωνισμών από όλους τους φορείς η 1η Οκτωβρίου 2015, ανεξάρτητα αν αφορούν προμήθειες αγαθών, νοσοκομεία ή δημόσια έργα κ.λπ.
Σχεδόν δύο χρόνια μετά, το Υπουργείο Υποδομών και η Γενική Γραμματεία Εμπορίου διαγκωνίζονται για τις αδυναμίες του τεχνολογικού συστήματος και τους μήνες της νέας παράτασης. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη Γενική Γραμματεία προτείνουν δίμηνη παράταση, ενώ στο Υπουργείο Υποδομών θέλουν τουλάχιστον πεντάμηνη. Με το υπουργείο φαίνεται πως τάσσονται και οι διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών, οι οποίες ζητούν από την πρώτη στιγμή την εφαρμογή των ηλεκτρονικών διαγωνισμών.
Ο πρόεδρος του εργοληπτικού συνδέσμου ΣΑΤΕ, που εκπροσωπεί τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας, Ζαχαρίας Αθουσάκης, υποστηρίζει στο Euro2day.gr πως θα χρειαστούν μήνες προκειμένου να εκπαιδευθούν οι χρήστες των αναθετουσών αρχών στο νέο σύστημα. Ταυτόχρονα θα χρειαστεί χρόνος για την προσαρμογή και των εταιρειών στα νέα δεδομένα.
Ο ίδιος επικαλείται επιστολή του Δ.Σ. του ΣΑΤΕ προς τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου στις 10 Απριλίου, στην οποία αναφερόταν πως «δέκα ημέρες πριν την εφαρμογή του συστήματος δεν έχετε ανακοινώσει ούτε καν κάποια δοκιμαστική εκδοχή τους, δεν έχετε ενημερώσει με κανέναν τρόπο για τα χαρακτηριστικά της (σ.σ. της τεχνολογικής πλατφόρμας) και δεν έχετε εντέλει καταφέρει να προσαρμόσετε/αναπτύξετε μέσω της ανωτέρω αναφερόμενης επέκτασης σύμβασης».
Ο κ. Αθουσάκης επισημαίνει πως διαχρονικά ο ΣΑΤΕ θεωρεί πως μέσω των ηλεκτρονικών διαγωνισμών θα ικανοποιηθεί το αίτημα περιορισμού της γραφειοκρατίας και ενίσχυσης της διαφάνειας και του ανταγωνισμού στη δημοπράτηση των δημόσιων έργων.
Προσθέτει, όμως, πως βασική προϋπόθεση είναι η μετάβαση σε ηλεκτρονική μορφή όλων των φάσεων και πληροφοριών ενός έργου -σχεδιασμού, μελέτης, δημοπράτησης, ανάθεσης, εκτέλεσης, επίβλεψης της κατασκευής, αλλά και τήρησης της ταυτότητας του έργου, του Μητρώου Κατασκευαστών, όπως και του Παρατηρητηρίου Τιμών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου