Η δραματική μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων δεν επιτρέπει να προχωρήσουν έργα που χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους και μοιραία η καθυστέρηση και τα προβλήματα, χωρίς να ευθύνονται οι ανάδοχοι, είναι πολλά.
Κλασικό παράδειγμα το έργο επέκτασης και εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου Ιωαννίνων που ...καρκινοβατεί για χρόνια και αποτελεί το σύγχρονο...γεφύρι της Άρτας. Αν και προ λίγων εβδομάδων διαφάνηκε ότι θα πληρωθεί ο ανάδοχος μέρος των οφειλομένων για να συνεχίσει τις εργασίες, αυτό δεν συνέβη τελικά και κατέθεσε αίτημα διάλυσης της σύμβασης! Οι απλήρωτοι λογαριασμοί φτάνουν τα 2,5 εκ. ευρώ και όπως συμβαίνει στο τέλος κάθε έτους, το δημόσιο αποφεύγει να πληρώσει για δημοσιονομικούς λόγους, πόσο μάλλον τώρα που δεν...
υπάρχουν διαθέσιμοι πόροι. Έτσι η ανάδοχος εταιρεία ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ πρόσφατα έκλεισε το εργοτάξιο, έδιωξε το προσωπικό και αναμένει πληρωμή, αλλιώς η σύμβαση μπορεί να διαλυθεί και το έργο να μπει σε νέες περιπέτειες.
Πιέζει για να πληρωθεί και με το δίκιο του
Η πρακτική αυτή των αναδόχων είναι η συνήθης και προβλέπεται εκ του νόμου και αποσκοπεί στο να πιέσει τον κύριο του έργου που εν προκειμένω είναι το υπουργείο Υποδομών, να καταβάλει τα οφειλόμενα. Υπάρχει άλλωστε προθεσμία τριών μηνών από την αίτηση για να μπορεί να διαλύσει την σύμβαση, αλλά ελπίζεται ότι στις αρχές του 2011 θα δοθούν χρήματα.
Υπήρχαν άλλωστε διαθέσιμα 1,3 εκ. ευρώ αλλά ούτε κι αυτά δόθηκαν. Το ποσό αυτό ήταν εγγεγραμμένο ως πίστωση για το 2010 και είχε μπλοκαριστεί από το υπουργείο Οικονομικών, προφανώς λόγω των προβλημάτων που ταλανίζουν την οικονομία και τη χώρα και περικόπτουν το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Με αυτό το ρυθμό χρηματοδότησης και τη νέα διακοπή εργασιών, είναι αβέβαιο αν θα επαρκέσει και η δεύτερη παράταση που δόθηκε για ολοκλήρωση του έργου τον Μάιο του 2012, δηλαδή σε 17 μήνες από τώρα. Αν γινόταν, έστω, η πληρωμή του 1,3 εκ. ευρώ η ανάδοχος διατίθονταν να αρχίσει την κατασκευή του κτιρίου του νέου σταθμού, αλλά δεν συνέβη... Έτσι σταμάτησε κάθε εργασία και αναμένει να πληρωθεί. Μέχρι τότε απλά το αεροδρόμιο παραμένει εργοτάξιο, δεν εμποδίζεται η λειτουργία του, αλλά προκαλεί αλγεινή εντύπωση η όλη κατάσταση με το έργο που ... σέρνεται για χρόνια.
Η κατασκευή του νέου σταθμού, του πύργου ελέγχου και η ολοκλήρωση του αμαξοστασίου και του χώρου στάθμευσης αποτελούν το κυρίως έργο και ακόμη βρίσκονται στα χαρτιά, πλην του σκελετού του αμαξοστασίου.
Με το...σταγονόμετρο οι πιστώσεις
Τον περασμένο Απρίλιο ξεκαθαρίστηκε ότι το έργο δεν θα χρηματοδοτηθεί από το ΠΕΠ Ηπείρου στο ΕΣΠΑ, αλλά μόνο η εγκατάσταση του Συστήματος Τυφλής Προσγείωσης, το ILS, εφόσον βρεθεί λύση. Αν και είχε δεσμευθεί το ο αρμόδιο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ότι θα χρηματοδοτήσει την ολοκλήρωση με εθνικούς πόρους, όπως αρχικά ξεκίνησε το έργο, οι πιστώσεις δίνονται με το ... σταγονόμετρο. Περίπου 5,5 εκ. ευρώ από τα 25 εκ. ευρώ που είναι η σύμβαση μετά την μεγάλη έκπτωση που δόθηκε στον προϋπολογισμό των 52 εκ. ευρώ, είχαν πληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι και έκτοτε τίποτε... Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι οι συχνότατες διακοπές εργασιών και τώρα το αίτημα για διάλυση της σύμβασης.
Αλλαγές στον αρχικό σχεδιασμό
Πέρα από την ροή της χρηματοδότησης που δεν επέτρεψε να παρουσιάσει πρόοδο το έργο και να βρίσκεται τρία χρόνια πίσω από το πρώτο χρονοδιάγραμμα παράδοσης, ρόλο έπαιξε και η καθυστέρηση για την αλλαγή του αρχικού σχεδιασμού.
Μετά από πολλές αναβολές και συζητήσεις αποφασίστηκε από τους αρμοδίους ότι ο νέος σταθμός δεν πρέπει να κατασκευαστεί στη θέση του υπάρχοντος, με κατεδάφιση του και προσωρινή μεταφορά και λειτουργία στο κτίριο που προορίζεται για αμαξοστάσιο. Κι αυτό λόγω αυξημένου κόστους, αλλά και της αναστάτωσης που θα επέφερε στην λειτουργία του αεροδρομίου όσο θα διαρκούσαν οι εργασίες. Έτσι επιλέχθηκε να διατηρηθεί ο σταθμός και να κατασκευαστεί ο νέος δίπλα, προς το σημερινό πάρκινγκ. Εκεί ξεκίνησε τις προετοιμασίες ο ανάδοχος, όμως η ανέγερση σταμάτησε και η αιτία είναι η μη πληρωμή του. Ο πύργος ελέγχου κρίθηκε από την ΥΠΑ ότι πρέπει να αλλάξει θέση και να μεταφερθεί στην άλλη άκρη από το σημείο που είναι σήμερα, δηλαδή προς το Αεροπορικό Απόσπασμα και το αμαξοστάσιο και αυτό για να μην εμποδίζει στο μέλλον την τοποθέτηση του...περίφημου Συστήματος Τυφλής Προσγείωσης, του γνωστού και...άφαντου ILS. Αυτή είναι μια άλλη...πονεμένη ιστορία, αφού ακόμη δεν έχουν καταλήξει για την τοποθέτηση του, παρόλο που υπάρχουν χρήματα στο ΠΕΠ Ηπείρου.
Το κυρίως έργο δεν εκτελέστηκε
Μέχρι τώρα έχει ολοκληρωθεί, σχεδόν, η νέα πίστα στάθμευσης αεροσκαφών, έγινε εν μέρει η σύνδεση με τον κεντρικό διάδρομο και προσωρινά δόθηκαν ξανά σε χρήση τα 2,4 χλμ, του διαδρόμου προσγειώσεων-απογειώσεων, που είχε μειωθεί στα 1350 μέτρα λόγω των έργων.
Ο νέος σταθμός που θα σηματοδοτούσε την αλλαγή στο χώρο του αεροδρομίου και αποτελεί το μεγάλο κομάτι του έργου, δυστυχώς έμεινε στα...προκαταρκτικά.
Κατασκευάστηκε προ πολλού μόνο ο σκελετός του κτιρίου που προορίζεται για αμαξοστάσιο. Επίσης τοποθετήθηκε ο περιφερειακός φωτισμός, έγιναν περιφράξεις κ.α.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου